מאמר

ילד אוכל

אכילה רגשית

“אוף! רבתי עם בעלי עכשיו, אני חייבת משהו מתוק!”, או “נכשלתי בטסט אני מוכרח לאכול איזו פיצה טובה!” או גם “משעמם לי, מה יש לאכול?”….

*****

.

הרבה מדברים על חשיבות המודעות העצמית. ישנו נושא נוסף, משמעותי וחשוב גם כן, הקשור גם הוא לעניין המודעות, והוא – האכילה שלנו.

.

האם אנו שמים לב למה שנכנס לנו לפה? האם אנו עושים זאת מתוך מחשבה? האם אנו מנסים לחוש מה טוב לנו לאכול עכשיו ומה לא? והאם אנו קשובים לצורך הנפשי שעומד מאחורי האכילה?

.

כוח ההרגל משפיע כמעט על כל תזוזה, החלטה או פעולה שלנו. אנו עושים פעולות רבות מתוך האוטומט המוטבע בנו, ולאו דווקא מתוך מחשבה מודעת. כך קורה פעמים רבות גם לגבי האכילה – אנו אוכלים מתוך ההרגלים שלנו. למשל, כשמשעמם, ההרגל הוא ללכת למקרר; כשמעצבן, לשלוף חטיף; בסיום הארוחה ההרגל מחייב לאכול “משהו מתוק”; או כשמישהו פוגע בנו אנו מחפשים, מתוך ההרגל הפנימי, איזו מנה עסיסית למלא את החלל הנפשי שנוצר.

.

ההרגלים הללו מביאים לכך שאנו אוכלים גם כאשר איננו זקוקים לאוכל, ובכך גורמים לתחושה לא טובה הן לגוף והן לנפש.

.

.

פיצוי רגשי

לא מעט אנשים מתארים שהאוכל מהווה עבורם סוג של פיצוי. כאשר למשל הם נפגעו מחבר, נכשלו במבחן, רבו עם בן הזוג וכדומה, הם מנסים לפצות את עצמם על ידי האכילה.

.

אך נדמה שההגדרה צריכה להיות שונה. האכילה אינה מפצה אלא מטשטשת את הרגשות הלא נעימים שממלאים אותנו. האכילה למשל יכולה לתת תחושה חיצונית של התמלאות, ובכך לכסות על ריקנות פנימית. אכילה, בייחוד של דברים מתוקים, משמשת פעמים רבות כפיצוי לחוסר באהבה. אכילה יכולה להסתיר רגשות אשם או גם להרחיק מאתנו תחושות כואבות של בדידות וצער.

.

עם זאת, ולמרות הקושי הכרוך בחיבור לרגשות השונים, חשוב לזכור כי הרגשות שלנו הם כלי מרכזי ללמידה, להתפתחות ולצמיחה. דרך העולם הרגשי שלנו, אנו לומדים לבנות את עצמנו, לזהות מה טוב לנו? מה מפיל אותנו? מה מעניק לנו כוח? ואילו נקודות רגישות קיימות בתוכנו?

.

הניסיון לחסום את הרגש, עלול לחסום גם את האפשרות ללמוד ולהכיר את עצמנו.

.

ומכאן, אחת הדרכים להתמודד עם אכילה רגשית, הינה לנסות חוות את הרגש כמות שהוא, בלי לטשטש או להסתיר, ומתוך כך לנסות לנתב אותו למקום בונה ומשחרר, באמת.

.

ההתמודדות עם רגשות כואבים היא לא תמיד קלה. אך כאשר אנו נותנים לרגש מקום ומכילים אותו בתוכנו, אנו מאפשרים לו גם להשתחרר מאתנו, ולפנות מקום לדברים טובים אחרים. לעומת זאת כאשר אנו מנסים לטשטש את הכאב ולהדחיק אותו, לא פעם אנו רק מחזקים את השפעתו ועוצמתו השלילית- בתוכנו.

.

הגברת היכולת להתמודד עם רגש כואב, היא משמעותית בכך שהיא מעניקה לנו אפשרות לשחרור ולצמיחה. היא משחררת אותנו מהצורך באמצעים חיצונים המסיחים את הדעת, ומגבירה את הביטחון, את החיבור הפנימי ואת החירות הנפשית שלנו.

.

אז איך מתחילים?

1. ננסה להיות מודעים ולזהות את המצבים בהם אנו רוצים לאכול מתוך הצורך בפיצוי רגשי.

2. נעצור וננסה לזהות את הרגש המעורר את הצורך לאכול.

3. נתבונן פנימה ונחשוב מהו הצורך האמתי המסתתר מאחורי אותו הרגש. למשל: הקשבה, אמפתיה, הבנה, חיבוק, עידוד וכדומה.

4. נחשוב כיצד ניתן לתת מקום לרגש ולהביע אותו בצורה שתשחרר אותו ואותנו. בצורה כנה ובונה. למשל: שיחה עם עצמנו או עם חבר טוב, כתיבה, ציור, או אפילו בכי משחרר.

5. לאחר פעולה זו, אם עדיין יישאר לנו הצורך לאכול, אפשר לאכול- אבל מתוך מודעות חיבור והקשבה לאכילה, למזון, לגוף וגם לנפש.

.

אכילה כידוע היא לא רק עבור הגוף, פעמים רבות היא גם עבור הנפש. עם זאת, עיקרון חשוב הוא, ממש כמו בעבודת הנפש, לפתח את המודעות וההקשבה לאכילה שלנו, ולצורך המעורר את התיאבון. מודעות זו תסייע לנו ליצור שינויים ולהתפתח גם בגוף וגם בנפש, בדרך חיובית ומשמחת.

.

הרבה הצלחה, מודעות ושמחה,

אודליה.

0

תגובות

מאמרים קשורים

About אודליה מימון

שלח תגובה






ברוכים הבאים לאוצרות פנימיים!

הצטרפו עוד היום לחברי "אוצרות פנימיים"

וקבלו חוברת עשירה, ייחודית ומגוונת,

במתנה!!!

כניסה עם חשבון


שכחת את הסיסמא?

 

הרשמה לאתר