מאמר

%d7%9e%d7%95%d7%a8%d7%94

מאמר מיוחד למורים ולמורות!

את/ה מורה? מאמר שייתן לך כוח והכוונה!

מתחילת שנת הלימודים הנוכחית אני מוצפת במורות מתוקות שבאות אלי לייעוץ ולהכוונה. לכל אחת מהן קושי קצת אחר, אבל מכנה אחד משותף. איך להיות שלמה עם עצמי, בתוך מערכת שמלאה בדרישות וציפיות?

 

העבודה כמורה דורשת עמידה בציפיות רבות. מול הורים, תלמידים, קולגות, מנהל, מפקח ודרישות משרד החינוך. מורה אחת אף סיפרה, על הקושי הגדול מול תלמידות שאינן מקבלות סמכות, ונדמה כי הן מזלזלות.

 

מורה, לבל נשכח, היא בסך הכל בן אדם. וכשתלמידות (או מפקח/ת, רכזת או מנהל/ת) מביעים זלזול, זה בהחלט יכול לפגוע. אבל, זה עדיין לא סיבה להישבר. זו רק הזדמנות לבנות עוד קומה בנפש, להתחזק ולהיבנות. לשם כך כתבתי 7 דרכים או נקודות למחשבה, שבעז”ה אם ננתב את המחשבה לשם, נוכל לקחת את הקושי כהזדמנות לבנות עוד קומה באישיות, להתמלא וללמוד על עצמנו דברים חדשים, ממקום של כוח וענווה. (הדברים כתובים בלשון נקבה, אך מיועדים לשני המינים :-) )

 

כמה עצות וכיווני חשיבה.

 

1. את המנהיגה. בפרט כשאת עומדת מול הכיתה תיזכרי שאת מעליהם, את המובילה. לא מצד הגאווה, אלא מצד התפקיד. כמו שאמא מוכרחה להפנים שהיא המנהיגה של הבית, כך גם המורה. את המנהיגה של הכיתה. את הבוגרת, האחראית. תאמיני בעצמך, ובתפקיד המיוחד שמוטל עליך. וככל שהמורה מרגישה זאת, ומאמינה בתפקיד ובשליחות שלה, היא משדרת חוזק ועוצמה, לכיתה כולה, ולעצמה.

 

 

2. הגבולות טובים לתלמידים. השלב הראשוני בכיתה, הוא הקניית הגבולות והכללים. יצירת גבולות בכיתה (ובחיים), הם דבר מועיל ובונה. ילד בלי גבול, הוא ילד שמרגיש לא מוחזק. ילד שיכול לאבד את בטחונו העצמי, כי הוא מרגיש שאין לו דמות חזקה לסמוך עליה. התפקיד שלך ליצור את הגבולות הללו, בנועם אך בסמכותיות. אל תחששי מכך. אמנם וודאי שהלב החם הוא דבר חשוב לא פחות, אך בתחילת הדרך, מוכרחים ליצור יציבות שלתוכה נכניס את החום, האהבה והמילים הטובות.

 

3. הערך העצמי שלך אינו נתון למשא ומתן. אף אדם לא יכול לקבוע את הערך שלך, את היכולות או הכוחות שלך. לא תלמידות, לא קולגות, וגם לא מנהל או מפקח. הערך העצמי הוא עניין מהותי ושורשי. ובתוך העשייה הזו, חשוב לזכור שהערך העצמי אינו נמדד על ידי מעשה כזה או אחר, או על ידי ביקורת או גם פרגון חיצוני. תכירי בכוחות שלך, ביכולות ובשליחות המיוחדת שלך. ושוב, תאמיני בעצמך. ותיקחי זאת כהזדמנות לבנות ערך עצמי חיובי ויציב, שאינו תלוי ב’מה יגידו’.

 

 

4. להשתדל ולהרפות. בחינוך, כמו בכל תחום בחיים, תפקידנו להשתדל ולנסות. תעשי הכי טוב שאת יכולה. גם אם לא תמיד זה לשביעות רצונם של הסובבים. מתוך הידע שלך, החכמה, והכוחות, תפעלי לעשות את ההכי טוב שלך. ההתקדמות שלך נמדדת אך ורק ביחס לעצמך. וגם אם לסביבה יש מה להגיד, תנסי להיות נאמנה לאמת שלך. והתוצאות? בידי שמיים.

 

 

5. הכוח ללמוד מאחרים. “איזהו חכם הלומד מכל אדם”, כך כתבו רבותינו בפרקי אבות. בכדי להתקדם, להשתפר ולחזק את האמון שלך בעצמך, חשוב לדעת ללמוד מאחרים. לא לחשוש או להתבייש. להפך, היכולת ללמוד מאחרים- היא כוח. כוח המעיד על ענווה, ועל קבלה. רק אדם השלם עם עצמו, מסוגל ללמוד מאחרים, מבלי לחשוש שזו חולשה.

 

 

6. למצוא את הדרך שלך. בהוראה כמו בחיים, לכל אדם יש את הדרך שלו לפעול. חפשי את הכלים שמדברים אליך. את הסגנון שנוגע אליך. ככל שתבססי לעצמך את הגישה שלך, את הכלים, הדרכים והסגנון שלך, את תחושי מלאה ובטוחה יותר בשליחותך.

 

 

7. שליחות ולא מבחן. הנקודה המשמעותית יותר מהכל, הינה התפיסה הפנימית עימה את מגיעה לעבודה. את לא במבחן! את בשליחות. אף אדם לא אוהב להרגיש במבחן. ככל שתאמיני ותביני שהתפקיד שלך הוא שליחות, תוכלי להתחבר לכוחותיך ולפעול ממקום שלם. את מבצעת שליחות. שליחות ייחודית לנשמה שלך. לתלמידים שהקב”ה תכנן במדויק שצריכים ללמוד ולהתפתח דרכך ואצלך.

 

ולסיכום, במילים פשוטות, הוראה היא לא רק ללמד תלמידים, אלא לא פחות, לימוד שלנו על עצמנו!

.

שתהייה שנה מוצלחת לתלמידים, למורים ולכולנו :-)

 

 

 

1

תגובות

מאמרים קשורים

About אודליה מימון

תגובות

1 תגובות

  1. אביגל

    25 בספטמבר 2016 at 19:55

    אודליה היקרה!
    תודה רבה על החיזוקים. ממש בזמן ובמקום המתאים.
    תבורכי!!!

שלח תגובה






ברוכים הבאים לאוצרות פנימיים!

הצטרפו עוד היום לחברי "אוצרות פנימיים"

וקבלו חוברת עשירה, ייחודית ומגוונת,

במתנה!!!

כניסה עם חשבון


שכחת את הסיסמא?

 

הרשמה לאתר