מאמר

שמים וים

להתמודד עם חרדה (חלק א)

כל מי שסובל או סבל מחרדה כלשהי וודאי יודע כי חרדה היא תופעה לא קלה, וההתמודדות עמה מורכבת גם כן. חרדה גורמת לאי שקט, לחוסר אונים, לירידה בערך העצמי, לתגובות פיזיולוגיות לא נעימות, ואף לפגיעה באיכות החיים (תלוי כמובן בעוצמת ובסוג החרדה). החרדה היא תוצאה של עומס רגשי ופחדים לא מעובדים, שהולכים ומתעצמים בתוכנו פנימה.

 

מהי חרדה?

 

חרדה הינה תופעה פיזית ונפשית גם יחד. לעיתים היא נוצרת כתוצאה מטראומה חד פעמית, או גם כתוצאה מעומס נפשי ומתח מתמשך. כאשר למשל אדם סובל ממחשבות מטרידות ובלתי פוסקות, כאשר הוא חש פחד ודאגה באופן קבוע, או גם כאשר הוא חשופים שוב ושוב לגורם החרדה, אדם זה עלול להגיע למצב פיזי של לחצים בחזה, נשימה מוגברת, רעד, הזעה וכדומה. כאשר מצב נפשי זה, ותגובות פיזיולוגיות אלו חוזרות על עצמם, האדם מרגיש “כלוא” בתוך המתח והמחשבות, ניתן לומר שהוא מתמודד עם חרדה. החרדה כאמור, יכולה לנבוע מגורמים רבים, והיא יכולה להתבטא בפחדים מסוגים שונים. דאגה כללית על משהו רע שעלול לקרות, או גם חרדה ספציפית לבריאות, לילדים, להצלחה , לפרנסה וכדומה.

 

פחד ככוח חיובי בנפש האדם

 

כהקדמה לדברים, צריך להבין כי פחד במהותו, שהוא שורש החרדה, הוא דבר חיובי וטוב שטבע בורא עולם בעולמנו- על מנת שנשמור על עצמנו ונזהר. הפחד מסייע לנו להישמר מפני סכנות ומכשולים. כשאנו למשל נוהגים בכביש, ומישהו עוקף אותנו בפראות, הפחד שמתעורר בנו, גורם לנו להיזהר, לזוז לשוליים, או לעשות מעשה אחר שישמור עלינו.

 

תחושת הפחד, אצל ילדים למשל, מופיע לעיתים קרובות יותר. פחד מרעש, מחושך, מעכבר, או ממטוס שמרעיש בשמיים. עם זאת, לילדים יש יכולת נפשית, לעשות מעברים מהירים יותר בין חווית הפחד, לתחושת שמחה, התלהבות או צחוק.

 

אצלנו המבוגרים, המעברים הללו עלולים להיות מורכבים יותר. יש פעמים ואנו ‘נתקעים’ או נחסמים במצב רגשי מסוים, ולא מצליחים לעבור ולהשתחרר למצב אחר. אחת הסיבות לכך הינה העובדה הפשוטה שיש בתוכנו עומסים רגשיים נוספים, או דימוי עצמי שמקשה עלינו להשתחרר ולהשפיע על הרגשתנו לטובה.

 

יתרה לכך, אצל מבוגרים הפחד נתפס לעיתים כחולשה או כתחושה שאיננה לגיטימית. מתוך כך יש פעמים בהם אנו מנסים להרחיק את הפחד מאיתנו, “לסלק” ולהימנע מלהרגיש אותו. אך דווקא עקב כך, מתרחשת פעמים רבות הפעולה ההפוכה. כאשר אנו מנסים להרחיק מנגנון טבעי שבנפשנו, מנסים להדחיק את התחושה, אנו עלולים להגביר אותה עוד יותר. “המאבק” עם הפחד או גם האשמות העצמיות של: “למה אני מגיב ככה?!”, “ומה נסגר איתי?” עלולים להגביר את הפחד במקום להרגיע אותו. 

 

אם כך, ניתן להסיק כי עיקר העבודה שלנו איננה כיצד “לסלק” את הפחד, אלא איך לנווט אותו, לשחרר, לצמוח ממנו ובעז”ה להרגיש טוב יותר. 

 

דרכי התמודדות וצמיחה מתוך הפחד והחרדה:

 

כפתיחה, חשוב לומר כי דרכי הטיפול והתמודדות עם חרדה הן מגוונות, רבות ושונות, בהתאם לאופי האדם, לסוג החרדה ולעוצמתה. במאמר זה אנסה להביא בקצרה כמה דרכי התמודדות שבעז”ה יוכלו לתת כוח וכיוונו חשיבה ראשוניים לפחות.

 

  • אימון של הרפיה ורגיעה-

המאפיין הבולט של חרדה זהו חוסר שקט בנפש, מחשבות רבות, ומתחים פנימיים. לכן, אחד הדברים החשובים בהתמודדות זו הוא אימון היכולת- להרפות, להירגע ולנשום. לשחרר את המתח שנצבר בגוף ובנפש. להרפות את הנפש ואת הראש.

 

ברמה המעשית אנסה להציע תרגול קצר. שלוש פעמים ביום, לעשות תרגיל נשימה פשוט: נשים יד על הבטן, ונתרכז בנשימה. נשאף עשר נשימות עמוקות. עד שנחוש כי משהו בתוכנו נרגע מעט. תרגיל פשוט זה מפתח אצלנו (בהדרגה כמובן) את שריר ההרפיה ויוצר איזון בתוכנו. נשימה עמוקה יש בה בכדי להרגיע את המערכות הפנימיות בתוכנו ולהגביר את הנחת והשקט הנפשי. כמו כן גם שינה טובה ומספקת, יכולה להרגיע את מערכות הגוף והנפש, ולאפשר את האיזון הפנימי הנכסף.

 

  • פעילות גופנית-

בזמן פעילות גופנית מפריש המוח חומרים שיש בהם בכדי להרגיע ולחזק את מצב הרוח החיובי. יציאה להליכה, רכיבה על אופניים, ריצה, וכדומה, מסוגלים להסיח את הדעת, ולהשקיט את עומס המחשבות המכביד. יתרה מכך בזמן הפעילות הגופנית אנו משחררים את האנרגיות הרבות שנצברו ואף “נכלאו” בתוך הגוף. אנו מרוקנים מתח מיותר, ומאפשרים לתחושות חדשות וחיובית להיכנס.

 

  • להשקיע בהסחת הדעת-

ישנה עובדה ידועה על מוח האדם. המוח שלנו אינו יכול לחשוב על שני דברים בו זמנית. כלומר, אם אנו ממוקדים במחשבה מסוימת, איננו יכולים לחשוב על אחרת. לכן, על מנת להסיח את הדעת מהמחשבה המעיקה, אנו צריכים להתמקד במשהו אחר. למשל, לקרוא ספר, לשוחח עם חבר, לתכנן טיול, לצאת להצגה או כל פעילות אחרת שתסיח את דעתנו. יש אנשים שבעבורם הסחת הדעת הטובה ביותר, היא תרגילי הרפיה ודמיון מודרך חיובי, מרגיע ומנחם.

 

מרכיב נוסף ומרכזי המשפיע על תחושת החרדה, הוא הערך העצמי שלנו. ערך עצמי נמוך מגביר ומחזק תחושות אלו, ואילו אמון עצמי וגישה חיובית לעצמי, מסייעת בהתמודדות. ארחיב על כך, ועל כלים נוספים ומגוונים,  אי”ה בחלק הבא.

 

מוזמנים להגיב ולשאול,

בהצלחה.

.

מוזמנים להצטרף לקורס לחיזוק הביטחון והערך העצמי. לחצו כאן 

 

 

1

תגובות

מאמרים קשורים

About אודליה מימון

תגובות

1 תגובות

  1. 9 ביוני 2016 at 14:07

    תודה רבה! אשמח לקרוא את החלקים הבאים. מתי יתפרסמו? תודה דינה.

שלח תגובה






ברוכים הבאים לאוצרות פנימיים!

הצטרפו עוד היום לחברי "אוצרות פנימיים"

וקבלו חוברת עשירה, ייחודית ומגוונת,

במתנה!!!

כניסה עם חשבון


שכחת את הסיסמא?

 

הרשמה לאתר